Finlands innovationsuniversitet
Dato
07-12-2008

Forfatter(e)
Tænketanken

Finlands innovationsuniversitet

Så rykker de igen, finnerne. Finland vil bygge et læringsmiljø for innovationsalderen og etablerer derfor et nyt, storstilet innovationsuniversitet - et europæisk MIT - som lokomotiv for satsningen.

Det nye Aalto University - opkaldt efter den finske designer Ilvar Aaalto, kendt for den bugtede vase - skal stå færdigt næste efterår og består af en fusion mellem tre af landets største universiteter; University of Art and Design, Helsinki School of Economics og Helsinki University of Technology.

Ideen er at forene forskning og kompetencer inden for design, økonomi og teknologi for at kunne udvikle nye og bedre løsninger på komplicerede samfundsudfordringer, som f.eks. klima og energi. I dag er forskningen i Finland - som i Danmark og de fleste andre lande - i høj grad opdelt i faglige siloer af specialiseret viden, som gør det svært for ny indsigt at kobler sig sammen på tværs i sammenhængende aha-oplevelser. Det vil Aalto University gør op med.

"Hvis Finland skal gøre sig håb om at konkurrere i en global innovationsøkonomi bliver vi nødt til at blive mere målrettede og effektive til at forske og lære. Vi har ikke ressourcer til at bevare et vidensmæssigt forspring i konkurrence med resten af verden. Derfor bliver vi nødt til at tilrettelægge forskningen og læringen smartere, så vi bliver dygtigere til at udvikle nye løsninger på de problemer, verden står med," siger professor Yrjö Sotamaa fra University of Art and Design, idemanden bag det nye universitet, som for nylig besøgte København.

Problemet er ifølge professor Sotamaa, at forandringshastigheden i verden i dag er uset høj, hvilket skaber et voksende gab mellem de udfordringer og krav, som samfundene møder, og den hastighed, de traditionelle strukturer for forskning og viden er i stand til at producere løsninger.

Samtidig vokser den globale konkurrence om at nå først med de nye svar, der skaber vækst og velstand, dag for dag. Finlands samlede forskning udgør kun omkring seks milliarder euro - eller hvad der svarer til forskningsbudgettet hos en bilkoncern som Ford eller en medicinalvirksomhed som Pfizer.

Det er et ressourcekapløb, som Finland ikke kan vinde i længden. Medmindre altså forskningen og læringen bliver genopfundet i en smartere form.

Derfor vil det nye finske superuniversitet vende traditionerne på hovedet og praktisere brugerdreven innovation. Økonomer, ingeniører og designere skal sætte sig sammen for at studere f.eks. velfærdssystemer eller energiudfordringer og i fællesskab udvikle nye svar. Det er en tværdisciplinær arbejdsmetode, som er tæt beslægtet med designprocesser - så det er ingen tilfældighed, at det er det finske designuniversitet, der er den drivende kraft bag projektet.

Vi kunne bruge samme tænkning i Danmark. Ifølge en undersøgelse fra det danske Forum for Business Education producerer det danske uddannelsessystem hovedsageligt såkaldte monofaglige kandidater, der netop har svært at koble deres viden sammen med andres til nye svar, der skaber indsigtsmæssige kvantespring.

Netop derfor er ambitionen med Aalto University heller ikke alene at revolutionære den finske forsknings- og læringskultur, men blive et foregangseksempel på innovationsalderens læringsmiljø for resten af Europa. I løbet af de næste ti år er målet, at Aalto University skal udvikle sig til at blive en af verdens førende universiteter på niveau med Stanford, Oxford, Harvard og MIT. Den finske regering bakker op om projektet med en ny fond på over 5 milliarder kr. og en ekstrabevilling til driften - ud over hvad de tre universiteter allerede får - på 750 millioner kr. om året.

Det finske superuniversitet flugter idemæssigt med statsminister Anders Fogh Rasmussens tanker for nogle år siden om at skabe et dansk MIT. Det blev ikke til så meget. De danske universiteter valgte at fastholde den faglige suverænitet og dermed industrialderens silotænkning. Nu bliver Foghs ambition til virkelighed i Finland. Måske kan det i løbet af nogle år overbevise de danske universiteter om, at en ny tidsalder har brug for ny tænkning.

Vi kan vist kun håbe.

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk