P&Gs vinderformel
Dato
30-05-2008

Forfatter(e)
Innovation Inside

P&Gs vinderformel

Procter & Gamle er en af innovationsalderens mest bemærkelsesværdige virksomheder.
I år 2000 var den 170 år gamle forbrugsvarekonglomeratet - kendt for Pampers ble og mange andre dagligvareprodukter - gået helt i stå. En stivnet kultur avlede ineffektivitet, regnskabet skuffede kvartal på kvartal og aktiekursen faldt som en sten.
Alan George - eller "A.G." - Lafley, som havde ansvar for P&G's nordamerikanske skønhedsprodukter, fik chancen for at vende udviklingen. Forventningerne til, at parfumesælgeren ville lykkes med at forny P&G's selvtilstrækkelige kultur, var ikke høje. Aktiekursen dykkede på udnævnelsen.
 Meget har forandret sig siden.
 I dag er P&G nr. 8 på BCG's toneangivende rangliste over de mest innovative virksomheder i verden. Indtjeningen har slået rekorder, aktiekursen er steget lodret og A.G. Lafley er på forsiden af Business Week som en af det internationale erhvervslivs superstjerner og på Fortunes liste over de 25 mest magtfulde erhvervsledere i verden.
Han er for længst inviteret i bestyrelsen hos General Electric, USA's mest feterede industrivirksomhed, for at bidrage med gode råd om hvordan man vinder i innovationsalderen.
 Nu er A.G. Lafleys gode råd også tilgængelige for resten af verden i bogen "The Game Changer: How You Can Drive Revenue and Profit Growth with Innovation", som han har skrevet sammen med businessforfatteren Ram Charan.
 A.G. Lafleys innovationsformel er velkendt: Han kræver, at 20 pct. af næste års indtjening skal komme fra produkter, som ikke eksisterer i dag, og halvdelen af de 20 pct. skal bygge på ideer, som ikke er udtænkt i P&G. De ledere, der ikke kan levere, bliver skiftet ud.
 Følgelig har lederne i P&G udviklet en meget dybfølt interesse for hvordan man leder innovationsprocesser og afsøger hele kloden for gode ideer og samarbejdspartnere, der kan bidrage med nytænkning udefra - hvilket i øvrigt har bidraget til mere end at fordoble innovationskapaciteten i P&G uden at øge omkostningerne.
 A.G. Lafleys enkle og effektive formel har forvandlet en af industrialderens ældste virksomheder til at blive en af innovationsalderens bedste vækstskabere - også selv om formlen kan tage sig brutal ud set i en dansk erhvervskultur.
 Hvordan formlen så folder sig ud i hverdagens virkelighed blandt P&G's 138.000 medarbejdere er hvad A.G. Lafley uddyber i bogen.
Først og fremmest tænker han innovation bredt. Det er ikke nok at se innovation som noget, der kun har med produkter eller forskning at gøre - det kan lige så godt handle om udvikling af forretningsmodel til nye besparelser. Og så skal alle forstå og deltage i innovationsprocesserne:
 "For at få succes skal virksomheden ikke se innovation som noget, nogle særligt udvalgte gør, men som rutiner og metoder, der involverer alle i hele virksomheden (?) Hvor det mislykkes, handler det overraskende ofte om, at folk ikke forstår hvordan innovationsprocesserne fungerer."
 Samtidig tager A.G. Lafley kunderne alvorligt og lader dem være omdrejningspunktet for al nytænkning i P&G - eller hvad man også kalder for brugerdreven innovation.
For at det skal være mere end en flot hensigtserklæring, er det nødvendigt at vide, hvad kunderne reelt har brug for. P&G sender derfor medarbejdere ud i kundernes hjem for at bo sammen med dem i nogle dage - en proces, man kalder "Living it" - eller ud i forretningerne for at arbejde med ekspedienterne - "Working it" - i stedet for at udtænke nye løsninger i laboratorier eller mødelokaler.
Sådanne nærstudier i menneskelig adfærd førte blandt andet til Tampax Pearl, en elegant tampon i en indpakning, der ikke larmer, når man åbner den - fordi larmen viste sig at være en kilde til forlegenhed blandt teenagepiger.
Når den gode ide først dukker op, bruger P&G i øvrigt ikke én, men vælger mellem flere forskellige innovationsmodellen - alt efter forretningsområdet og hvorvidt ideen handler om et eksisterende produkt, supplerende produkt eller et helt nyt forretningsområde, ligesom niveauet for risiko, investering og tidshorisont spiller ind.
Der er ingen smutveje til innovationens verdenselite. Tværtimod demonstrerer A.G. Lafleys krigshistorier fra innovationsfronten, at innovation er lige så strategisk krævende, som en krig. Hvert slag kræver sin innovationstaktik. Og krigen vinder man med en sejr ad gangen.

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk