Crowdsourcing
Dato
21-04-2008

Forfatter(e)
Innovation Inside

Crowdsourcing

Hør nu her. Som virksomhedsleder kan du ikke i længden ignorere, at der er mange ideer derude, som hverken er i hovedet på dig selv, dine medarbejdere eller dine leverandører. Og du skal helst have fat i dem, før din konkurrent gør det. Hvis du altså er en af dem, der gerne vil vinde.

                      Så hvad gør du? Bruger internettet til at koble en masse smarte hjerner sammen for at nytænke dit produkt, din produktion, din markedsføring, dit salg - tja, alt hvad der foregår i din virksomhed. Det accelererer udviklingen, sænker omkostningerne og styrker innovationskraften.

                      Sådan lyder refrænet i to nye bøger med identiske titler, som udkommer senere i år: "Crowdsourcing". Den ene udkommer i USA og er skrevet af Jeff Howes, som er redaktør på det amerikanske teknologimagasin Wired. Den anden udkommer i Danmark og er skrevet af Jesper Bove-Nielsen, som rådgiver om innovationsledelse.

                      Begge handler om hvordan virksomheder går fra ren outsourcing, hvor man bruger en bestemt ekstern leverandør til at løse en opgave, til crowdsourcing, hvor man bruger hele verden - typisk kunder, medarbejdere, eksperter og entusiaster - til at løse en opgave.

                      For eksempel har Starbucks oprettet hjemmesiden My Starbucks Idea, hvor enhver kan komme med gode ideer til nye produkter, nye brugeroplevelser eller nye serviceydelser. Brugerne stemmer selv om hver ide. F.eks. kommer et forslag om fri trådløs internet i alle Starbucks' caféer højt på hitlisten med 44.500 stemmer. Starbucks har allerede besluttet at realisere ideen.

                      Dell - der revolutionerede it-branchen ved at fremstille den skræddersyede pc direkte til den enkelte bruger - har oprettet hjemmesiden Dell Idea Storm. Den har foreløbig genereret 8.934 nye ideer via Dells nye eksterne "medarbejdere".

                      Nykredit forsøger sig herhjemme med at tappe den kollektive kreativitet med Tænk Nyt - en funktion på finanskoncernens hjemmeside, som ligner meget Starbucks og Dells løsninger. Nykredit har dog hidtil kun fået i alt 75 ideer. Vist et tegn på, at konceptet skal udvikles yderligere.

                      Ret beset er der ikke meget nyt i, at en virksomhed har en dialog med sine kunder - eller hænger en ide-kasse op. Men crowdsourcing er mere end det. Flere og flere virksomheder begynder nu at bruge masserne til at løse specifikke tekniske og specialiserede arbejdsopgaver.

                      Eli Lilly - Novo Nordisks ærkerival - oprettede i 2001 ekspertnetværket InnoCentive på internettet for at tappe den kollektive intelligens, som lå uden for virksomhedens egne mure. I dag venter omkring 125.000 "problemløsere" i InnoCentive på at hjælpe virksomheder fra alverdens brancher med deres problemer.

                      For eksempel havde Colgate-Palmolive svært ved at finde ud af hvordan man skulle få tandpulver ned i en tube uden spild. Ed Melcarek, en 57-årig ingeniør, fandt den løsning, som Colgate-Palmolives egne folk ikke kunne finde: Tilfør pulveret strøm, så suger tuben det til sig. Det tjente han 25.000 dollar på - eller omkring 110.000 kr. For Melcarek en velkommen indtægt og for Colgate-Palmolive en langt billigere løsning, end at lade et internt ingeniørhold arbejde på et svar.

                      Amazon har oprettet markedspladsen Mechanical Turk, hvor en virksomhed kan lægge egentlige arbejdsopgaver - produktion - ud til hundredetusinder af "freelancere" verden over. Det kan især være en fordel, hvis man har brug for kompetencer, som er få og spredte i verden - f.eks. bestemte it-specialister.

                      Forbrugsvarekoncernen Procter & Gamble er en af de virksomheder, som har brugt crowdsourcing med stor succes. I 2000 var P&G gået i stå - på udvikling og salg. Den nye topchef, A.G. Lafley, indførte et krav om, at 50 pct. af al innovation fremover skulle komme udefra. Det førte til et netværk med over 1,5 millioner eksterne udviklere, hvis ideer har hjulpet P&G til at forvandle sig fra en solnedgangskoncern til at blive nr. 6 på ranglisten over verdens mest innovative virksomheder med stærke salgstal og en stærk aktiekurs.

                      Men endnu har kun få knækket crowdsourcing-koden - så de nye bøger har en mission. Og ingen tvivl om, at når folket bliver inviteret inden for i virksomhederne, så vil det kræve nytænkning omkring den måde som såvel arbejdet og produktionen bliver organiseret på.

                      Random House - som udgiver Jeff Howes "Crowdsourcing" - har i øvrigt meget passende bedt folkemængderne om at bidrage med en forside til bogen. De 20 bedste forslag ligger nu til folkeafstemning på www.coversourcing.co.uk.

 

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk