Pas på Six Sigma
Dato
30-04-2008

Forfatter(e)
Innovation Inside

Pas på Six Sigma

Six Sigma er en amerikansk management-filosofi, som er ved at brede sig i de toneangivende virksomheder i Danmark - og snart sikkert også i mange andre.

Coloplast bruger metoden, ligesom Grundfos, Lego, Novozymes og Vestas. A.P. Møller-Mærsk har ligefrem ophøjet Six Sigma til det redskab, som skal genetablere rederiets konkurrenceevne. Six Sigma er modellen bag rederiets nye StreamLINE plan, der skal slanke og effektivisere Mærsk, som går for at være tung og bureaukratisk. Mærsk har derfor ansat hobevis af Six Sigma eksperter.

Det kan alt sammen være meget fint. Hvis man en stærk innovationskultur, som er forankret i topledelsen. Ellers kan Six Sigma være farlig.

For de uindviede er Six Sigma en ledelsesmetode, som oprindeligt er udviklet af teknologikoncernen Motorola, men perfektioneret i industrikonglomeratet General Electric under ledelsesikonet Jack Welsh' regime. Med afsæt i bugnende mængder af statistiske data om stort set alting isolerer Six Sigma de værdiskabende funktioner, så alt slinger, alle dårlige vaner og udenomshandlinger kan skæres væk. Hele øvelsen handler dybest set om at eliminere fejl og spild.

Six Sigma er den amerikanske og en meget mere rigoristisk version af Toyotas LEAN-filosofi, som er mere udbredt i Danmark.

Ingen tvivl om, at Six Sigma er et sofistikeret ledelsesværktøj. Måske ligefrem industrialderens ypperste - men altså også forankret i tid, hvor konkurrencen blev afgjort på evnen til at mestre produktionsprocesser til perfektion. I innovationsalderen, hvor konkurrencen bliver afgjort på evnen til at mestre innovationsprocesser, risikerer Six Sigma at blive en trussel.

Tag for eksempel (insular)koncernen 3M, som i mange år blev anset for at være en af verdens stærkeste innovationsmaskiner.

James McNerney overtog topjobbet på 3M i 2000 efter at have tabt arvestriden som Jack Welsh' afløser i GE. Han gik straks i gang med Six Sigma, fyrede 8.000 medarbejdere (11 pct. af staben), bebudede et nyt DNA for 3M og skar budgetterne usentimentalt til.

Da McNerney fire et halvt år senere forlod 3M til fordel for topjobbet hos Boeing havde han næsten slået 3M innovationskultur ihjel.

Fra at have været en virksomhed, der var stolt af at tjene en tredjedel af sin omsætning på produkter, der var under fem år gamle, tjener den i dag kun en fjerdedel af sin omsætning fra nye produkter.     

                      Fra at have været nr. 1 på BCG's toneangivende liste over verdens mest innovative virksomheder frem til 2004, faldt 3M til nr. 2 i 2005, nr. 3 i 2006 og nr. 7 sidste år.

Der findes endnu ikke meget erhvervsforskning, der afdækker samspillet mellem ledelses-systemer som Six Sigma og innovation. Men som Charles O'Reilly, professor på Stanfords business school, siger det: "Hvis du tager en virksomhed, som har været innovativ, kan du altid presse omkostninger ud. Det store spørgsmål er hvad konsekvensen er på sigt."

                      3M var berømt for sin innovationskultur, hvor medarbejderne kunne bruge 15 pct. af arbejdstiden på egne projekter. Det er den slags, som har givet os den gule notesblok. Det er den slags, som Six Sigma lynhurtigt spotter som spildtid.

Paradokset er, at Google - som i dag er nr. 2 på ranglisten over verdens mest innovative virksomheder - har videreudviklet 3M's 15 pct. princip til et 20 pct. princip. Halvdelen af alle de innovationer, som har gjort Google 1.300 milliarder kr. værd over de sidste 10 år, kommer fra de 20 pct. af tiden, som medarbejderne selv må råde over.

Six Sigma er altså ingen ledelsesmæssig mirakelkur. I nogle tilfælde risikerer det at være en rambuk med utilsigtede konsekvenser.

Robert Nardelli var en anden ex-GE'er, som tog Six Sigma med sig til byggemarkedskæden Home Depot i USA. Effektiviteten steg, men arbejdsmoralen faldt, kundetilfredsheden ligeså. Home Depot faldt fra bedst på American Consumer Satistifaction Index til værst i 2005. Hans efterfølger er i gang med at rulle Six Sigma tilbage.

                      Ann Fudge, endnu en ex-GE'er, blev sparket ud af reklamebureauet Young & Rubicam, efter hun forsøgte at indføre Six Sigma på reklamedirektørerne.

                      Det er om ikke at glemme kulturen, man virker i. Selvfølgelig er problemet knap så stort, hvis man ingen stærk innovationskultur har. Men er det godt?

 

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk