Innovationsalderens vindermodel
Dato
11-04-2008

Forfatter(e)
Innovation Inside

Innovationsalderens vindermodel

Du vil innovation? Forny dine produkter og organisation? Men ved ikke lige hvordan?

Så er der hjælp på vej. C.K. Prahalad er klar med innovationsalderens vinderopskrift i sin nye bog "The New Age Of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks".

Ganske vist bugner enhver lufthavnskiosk med stakkevis af ABC'er i innovationsledelse. Forskellen er, at C.K. Prahalad - som har skrevet bogen i samarbejde med sin kollega på University of Michigan, M.S. Krishnan - går for at være en af verdens førende ledelsestænkere. Han er nr. 1 på britiske The Times' toneangivende liste over verdens 50 mest betydningsfulde management-guruer.

Det nærmest garanterer, at Prahalads bog - som bliver udgivet i USA i næste måned - bliver et samtaleemne i verdens direktionslokaler i de kommende år.

                      Budskabet?

                      Du skal nytænke din produktion, så du kan levere en unik ydelse til den enkelte kunde - ved trække på ressourcer verden over.

                      Innovationsalderens vindere evner at skabe værdi i et tæt samarbejde med den enkelte kunde, uanset at man har 500.000 af dem.

Innovationsalderens vindere skaber værdi ved at trække på et netværk af partnere verden over i stedet for at gøre alting selv.

Enkelt - og svært.

Prahalad bruger en nytænker fra uddannelsessektoren som et eksempel på innovationsalderens nye "samlebånd".

I dag foregår undervisningen i de fleste skoler verden over stadig efter Henry Fords principper - standardiseret masseproduktion. Der er én enkelt undervisningsform til alle elever, som bruger ens undervisningsmateriale og får den samme undervisningstid. Der er ikke meget individuelt hensyn. Klassisk industrialder.

                      Den indiske e-læringsvirksomhed TutorVista (læs mere på Wikipedia) tilbyder en anden model. Brugerne af TutorVista kan lære engelsk, matematik, historie, geografi og mange andre grundskolefag i et tempo og på en måde og på tidspunkter, som passer den enkelte elev - og tilmed selv vælge lærer. Typisk innovationsalder.

TutorVistas globalt rekrutterede lærerkorps tester den enkelte elev og tilrettelægger et skræddersyet undervisningsforløb. De foreløbige målinger viser dramatisk forbedrede resultater blandt skoleelever, der bruger TutorVista.

                      TutorVista holder i princippet åbent 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Det koster 99 dollar om måneden - uanset hvor mange fag, man vælger.

Prahalad kalder dette for innovationsalderens produktionsmodel, som alle i erhvervslivet - og i det offentlige - skal lære at elske. Hvilket mange steder vil repræsentere en stor udfordring - mentalt såvel som praktisk. Meget skal tænkes og gøres anderledes, og kravene til it-infrastruktur er voldsomme.

Tænk på, at ideen bag TutorVista er næsten identisk med det forslag, som Lars Kolind lancerede for den danske folkeskole under sidste valgkamp. Alle elever skulle have individuelle undervisningsforløb, ingen klasser, ingen faste lærere. Han blev stemplet som en landsbytosse. Mental udfordring.

For at betjene hver enkelt kunde individuelt kræver det avancerede it-systemer. Da Jess Søderberg mobiliserede til innovation var den forudsætning ikke på plads. Nu kæmper en ny ledelse i Danmarks største virksomhed med at få den enkelte container til rent faktisk at nå frem til den enkelte kunde - i nogenlunde tid. Praktisk udfordring.

Mange af frontløberne arbejder allerede i denne retning. Apples har med sin iPod erstattet den standardiserede, masseproducerede cd til fordel for den individuelt tilpassede musikoplevelse. Med stor succes. Samme nytænkning skal alle andre brancher igennem. De færreste er nået langt.

C. K. Prahalad kommer til Danmark den 27. maj. Topledernetværket LinKS har i samarbejde med Erhvervsministeriets analyseenhed FORA inviteret ham til at debattere Danmarks Radios strategi med nyhedsdirektør Ulrik Haagerup. Det lyder underholdende. 

                      Hvis du ikke vil vente på det, så kan du blogge med Prahalad og Krishnan på www.newageofinnovation.com.

 

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk