Hvem skal lede Danmark ind i fremtiden?
Dato
15-09-2006

Hvem skal lede Danmark ind i fremtiden?

Vi står midt i et magtfuldt internetdrevent teknologiskred, som hastigt er ved at forandre det eksisterende og åbne for en lang række nye muligheder. Ingen tvivl om, at dette stærke teknologiskred former rammerne for vores fremtid - hvad angår vækst, job og velstand. Hvis vi formår at gribe og anvende dem.

 

Hvilket leder os frem til det - ubehageligt åbne - spørgsmål: Hvem skal lede Danmark ind i denne fremtid?

 

Ifølge OECD har vi i Danmark alle forudsætninger for at være et af de lande i Europa, som kan få mest ud af de nye teknologier - fordi vi kundskabsmæssigt er rustede, fordi vi mentalt er åbne, fordi vi socialt er stærke. Vi har de kompetencer, der er nødvendige for at forvandle ny teknologi til konkrete resultater.

 

Desto mere ærgerligt, at danske eksperter og opinionsdannere punkterer optimismen, når spørgsmålet falder på, hvem der skal realisere mulighederne. Det kræver fandenivoldskhed, det kræver mod - og ikke mindst indsigt i de nye teknologiske muligheder. Vi står desværre med underskud på alle fronter.

 

Hvad er det så, vi mangler at gøre?

 

Se på den japansk-amerikanske ventureinvestor Joichi Ito, som strategikonsulenterne Booz Allen Hamilton - en af verdens top fem rådgivere - har døbt "ambassadøren fra den næste økonomi". Ito har fortjent den flatterende titel - ikke bare fordi den første internetserver i Japan i sin tid stod i Itos kælder i Tokyo, men fordi han har gennem internettets evolution vist en mageløs evne til at forstå det næste - og ikke mindst hvordan det skaber penge.

 

Ito sidder i bestyrelsen af Wikipedia, social netværksteknologi, han er guvernør i ICANN, internettets parlament, bestyrelsesmedlem i Creative Commons, bestyrelsesformand for Six Apart Japan, toneangivende blog-software, investor i Technorati, blogosfærens statistikmaskine, og drivkraften i en meget lang række succesrige internetbaserede virksomheder, som Mozilla, der står bag Firefox-browseren.

 

Hvad fokuserer Joichi Ito så på i dag? Han spiller World of Warcraft - et virtuelt strategispil med elve, dværge og troldmænd, hvor han har skabt et team på 250 mennesker fra hele verden, der måned for måned har bevæget sig op på spillets rangliste ved at præstere den ene strategiske sejr efter den anden.

 

Itos "lead raider" i World of Warcraft er en sygeplejerske. En af nøglespillerne er en arbejdsløs bartender, som lider af koncentrationsvanskeligheder. En tredje nøglespiller en den 9-årige datter til en administrerende direktør i en af Itos virksomheder.

 

Pointen? Ito siger, at han i denne virtuelle verden har fundet en helt ny organisationsmodel, som formår at destillere og fusionere det bedste i den enkelte på et hold, der er spredt over hele verden, repræsenterer alle sociale klasser, fordeler sig over alle aldersgrupper, omfatter et utal af religioner, kulturer og sprogområder. Følgelig er Itos næste projekt at bygge en virksomhed ved at rekruttere medarbejderne fra hans World of Warcraft team og skabe helt nye samarbejdsformer, som sprænger de kendte ledelses- og innovationsmodeller.

 

Intet mindre.

 

Hvor mange danske ledere udforsker nye muligheder ved at spille Warcraft? Hvem er de danske ledelseseksperter, der bruger den virtuelle verden til at simulere næste generations organisationsmodeller? Hvor er de danske investorer, der satser på fremtidens teknologitrends?

 

Lad os gøre skeptikerne til skamme: Send os navnene på de frontløbere, der leder Danmark ind i fremtiden, så skriver vi dem ind i det digitale Danmarks Hall of Fame som en ny tids pionerer.  

 

Computerworld


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk