De nye verdensmestre
Dato
25-06-2006

De nye verdensmestre

Hvad de bedste virksomhedsledere i verden gør?

De er først og fremmest dygtige innovationsarkitekter. Topcheferne for verdens i dag mest toneangivende og respekterede virksomheder har alle set behovet for at designe organisationen til at være en innovationsmaskine, ikke en produktionsmaskine.

Nogle har aldrig været andet, som Steve Jobs Apple, der langsomt og modvilligt har tilegnet sig den strukturerede disciplin, som er nødvendig for at tæmme rå kreativitet og forvandle den til værdi på markedspladsen. Det har ført til iPod, som har redefineret musikindustrien, og Pixar, der har redefineret filmmarkedet.

Andre har mere for nylig lært det omvendte: At slække på kontrollen og slippe medarbejderne fri. Det er hvad Jeff Immelt, toplederen for verdens største industrikoncern, General Electric, og A.G. Lafley, topchef for Procter & Gamble - en af verdens største forbrugsvarekoncerner - begge er i gang med.

Rent faktisk er Immelts og Lafleys ledelsesmæssige satsninger ved at sætte en ny dagsorden internationalt for hvordan man leder, arbejder i og konkurrerer i morgendagens virksomhed - en dagsorden, som varsler en velkommen kreativ revolution i erhvervslivet.

 

Immelts fornemmelse for fantasi

 

Man skal vide, at General Electric ikke bare er stor (ordsproget hedder sig, at når GE bevæger sig, flytter USA sig), men også en traditionsrig, selvbevidst, ekstremt konkurrencepræget, bundliniefikseret vækstmaskine, og i øvrigt storleverandør af mesterskolede eliteledere til især resten af det amerikanske erhvervsliv. GE er også arnestedet for systematiske, millimetermålbare ledelsessystemer som Six Sigma, der nærmest har ophøjet kvalitet og effektivitet til en selvstændig økonomisk disciplin. Pjank og pjat er i den grad ikke en del af GE's verden. Man skal vide dette for at påskønne hvor revolutionært det er, når Immelt siger, at "vi måler i dag GE's topledere på hvor fantasifulde de er."

Hvorfor nu det? Fordi "fantasifulde ledere er dem, der har modet til at finde nye ideer og lede mennesker til at tage flere kalkulerede risici." Således ser de nye succeskriterier ud for GE's - og dermed alverdens - erhvervsledere. Fordi de små forbedringers tid er forbi. Det er nu radikal nytænkning, der skaber stjernerne.

I tråd med sin kultur har GE allerede nedbrudt de ledermæssige egenskaber, som er nødvendige for at få radikalt fantasifulde indfald og realisere dem, i fem kompetencetræk: ekstern fokus, beslutsomhed, fantasi og mod, inklusivitet og fagekspertice. Alt sammen pakket ind i et nyt fikst ledelsesværktøj, som går under akronymet CENCOR - Calibrate, Explore Create, Organize, Realize.

Hvis man skulle være i tvivl om styrken i denne dagsorden kan man læse Mærsk Posten, A.P. Møllers medarbejderblad, hvor den tilknappede talknuser, skibsreder Jess Søderberg, opfordrer alle rederiets medarbejdere til at slippe innovationen løs: "Opfindsomhed eller innovation opfattes ofte som medfødte talenter hos en lille udvalgt skare: kunstnere, matematiske genier og den slags enere - altid de andre, sjældent en selv. Men jeg tror at kreativitet er noget, som man kan tilegne sig."

                      Man kan kun håbe.

 

Lafleys ide om innovation

 

Mens Immelt og Søderberg pønser på kreativitet som begreb har Procter & Gambles topchef, A.G. Lafley, allerede demonstreret hvad en ny innovationsarkitektur kan gøre ved en gammel forbrugsvarekoncern. Layfley overtog P&G i 2000, hvor kæmpen - som blandt andet producerer Pampers - blødte på bundlinien og var fanget i en arrogant og selvsmagende kultur. Han importerede designere udefra i hobetal og skar mange andre væk. Frem voksede den såkaldte "Connect & Develop" model, hvor P&G så at sige trækker resten af verden ind i koncernens udviklingsarbejde i alle tænkelige faser og dimensioner, så 35 pct. af de nye produkter i dag bygger på ideer og elementer, der kommer udefra. P&G tjener i dag styrtende med penge.

Immelt bruger Lafley og P&G som benchmark for sin virksomhed og har gennemført tilsvarende tiltag i GE. Samtidig har Immelt iværksat hvad han kalder projekt Imagination Breakthrough, som er et program, hvor GE har investeret over 30 milliarder kr. i 80 nye innovationsprojekter, der skal skabe nye milliardindustrier for GE.

I øvrigt sidder Lafley i GE's bestyrelse og har et tæt forhold til Immelt. Så det er langt fra tilfældigt, at netop de to herrer er ved at sætte en fælles dagsorden for hvordan gårdagens virksomheder konkurrerer på morgendagens marked. Eller at begge optræder side om side på listen over verdens mest innovative virksomheder.

Boston Consulting Group beder hvert år tusinder af erhvervsledere kloden over om at pege på de virksomheder, de mener, er de mest innovative i verden. Apple og Google slås i år om førstepladsen. Det er ikke overraskende. Begge er it-virksomheder, relativt nye, præget af en ung, dynamisk kultur, hvor man næsten forventer at møde innovation, fornyelse, nytænkning. Men på en sjette og syvende plads kommer GE og P&G - gamle, hæderkronede virksomheder med traditionsrige kulturer fra industrialismens tidligste ungdom.

Det er befriende. Det kan altså lade sig gøre at sætte selv gamle, veletablerede organisationer i et innovationsgear, der matcher de yngste, dygtigste og hurtigste i verden. Så der er håb forude - også for Søderberg.

 

Politiken, den 25. juni, 2006


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk