I Danmark bygger de milliardindustrier
Dato
05-02-2006

Forfatter(e)
"Tænketanken"

I Danmark bygger de milliardindustrier

En ny, lidt ubekvem dagsorden har sneget sig ind i under huden på toplederne i det internationale erhvervsliv. Det var tydeligt, da mere end totusinde erhvervsledere, eksperter, mediefolk og andet godtfolk var samlet til det årlige World Economic Forum i Davos. Der, mellem knejsende alpetinder og snedækkede bindingsværksbygninger komplet med pejs og fondue, valgte verdenseliten at knokle sig igennem den ene tre timers workshop om innovation og kreativitet efter den anden. "Building a culture of innovation". "Making innovation real". "Prepping for the creative economy." "Innovating in innovation." "Management innovation - the ultimate challange." Ingen tvivl.
Vi lever i den kreative økonomi, og der er rift om at lære de nye overlevelsesstrategier. Det industrielle paradigme er tømt for sin kraft. Virksomhederne har rationaliseret, globaliseret og effektiviseret deres organisationer alt, hvad de kan.
Men det er ikke nok. At mestre det kendte leverer ikke længere den nødvendige konkurrencefordel. Nu gælder det om at mestre det ukendte. Og det giver topledere, som har bygget deres succes på gårdagens spilleregler, et sug i maven.
"Vi kan se hvordan nye konkurrenter som Walmart bryder ind på vores marked med egne kreditkort og presser indtjeningen. Vi kan kun overleve ved at være innovative. Derfor har vi oprettet et hold, som skal sikre innovation i vores virksomhed," sagde Francisco Rodriguez, koncernchef for spanske Banco Bilbao.

Hvordan bygger man en innovationsmaskine?
Lørdag morgen. Vi sidder stuvede sammen ved små borde i et for lille mødelokale. Jakkerne er af, men slipsene på. Reglerne siger ellers nul slips. Men man kan betale sig fra det. Så bødekassen ved indgangen bugner med schweizerfranc.
Henning Kagerman fra tyske SAP sidder ved et bord, Daniel Vasella fra schweiziske Novartis ved et andet. Ved mit bord sidder Michael White, koncernchef for Pepsico, Jim Tananbaum, chef for Prospect Venture, et af Silicon Valleys førende ventureselskaber, Bruce Aust, direktør i Nasdaq, og et par flere. Richard Clark, koncernchef for Merck, er ordstyrer.
I løbet af de næste tre timer skal vi udvikle det bedste bud på en innovationsmodel, som kan forvandle industrialderens gamle vækstmaskiner til den kreative økonomis innovationsmaskiner. Det viser sig at være alt andet end let. Hvordan skaber vi mere kreative og åbne organisationer uden at ende med kaos? Hvordan skaber vi en klar innovationsstruktur uden at ende med stivhed? Hvordan skaber vi et ego-system, som får stjernerne til at stråle uden at demotivere alle andre?
Merck har arbejdet hårdt på at åbne sig for ideer udefra. I dag bidrager 190 eksterne partnere til Mercks innovation mod nul før. Men - hvordan ved man hvilke innovationer man skal satse på - og hvad betyder åbenheden for virksomhedens kultur? Flere spørgsmål end svar.
Kaffepause. Michael Dell stikker hovedet ind. Han mener kulturen er nøglen. "Vi har en kultur i Dell, der gør innovation til omdrejningspunktet i hverdagen. Den kultur er vanskelig for andre at kopiere." Fint. Men hvis man ikke har den - hvordan gennemfører man så en kulturrevolution uden at sætte bundlinien over styr?
Jeg fortæller om modellen i det danske Innovationsråd, hvor virksomheder, myndigheder og forskere finder sammen i konsortier uden for deres egne organisationer for at skabe koncepter og løsninger på fremtidens behov. Det skaber et rum, hvor deltagerne kan forme deres egen innovationskultur og inspirere hinanden med ideer. Målet er at skabe nye milliardindustrier.
Der bliver helt stille omkring bordet. Ikke et spørgsmål. Jim Tananbaum betragter mig med et tyndt smil. Så rømmer Bruce Aust sig og begynder at fortælle om Nasdaqs brainstorm-sceancer for direktører. Lidt beklemt læner jeg mig tilbage.

Innovationens kreative dogme
Der var anderledes galop over onsdagens workshop om kreativitet. Tim Brown fra Ideo, tidens globalt hotteste konsulent i kreativitet, dystede med Googles kreative direktør Marissa Ann Mayer, danske Kigge Hvid, direktør for INDEX, og fem andre kreative tænkere om at formulere det bedste kreative dogme - den bærende tænkning - for innovationsalderen.
Dysten foregik i en rundkreds med 80 erhvervsledere og eksperter, der kunne stemme favoritterne videre med gule flag og resten hjem med røde. CNN's Richard Quest var larmende ringside-dommer. Kigge Hvid lancerede ideen om at "Vi skal bryde alle grænser ned." Hun blev flaget videre og klarede sig langt. Men finalevinderen, i et tæt opgør med Browns filosofi om "Tænk som en nybegynder og byg en prototype på en dag", blev Marissa Ann Mayer med dogmen "Grænser med sund respektløshed for det umulige" - fordi intet som begrænsninger udfordrer kreativiteten.
Koblingen mellem det kreative dogme og erhvervsledernes hverdag står ikke knivskarpt her lørdag formiddag, hvor klokken nærmer sig tolv. Richard Clark opsummerer diskussionen fra vores bord og siger, at det vigtigste for at blive en innovationsmaskine er at lære at se ud over sin egen forretning og hente inspiration helt andre steder fra.
"Vi har hørt, hvordan de gør det i Danmark. Der bygger de nye milliardindustrier," siger han. Hov. Måske kan vi noget, når alt kommer til alt.

Politiken, den 5. februar, 2006


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk