Skype eller hype?
Dato
14-09-2005

Forfatter(e)
M. Lindholm

Skype eller hype?

Skype har bragt drømmen tilbage.
En ung dansker og en ung svensker har solgt en internetvirksomhed - eller hvad man i "gamle" dage kaldte for en dotcom-virksomhed - for 25 milliarder kr. Niklas Zennström og Janus Friis træder som to nybagte dotcom-milliardærer ind i erhvervslivets Hall of Fame som inspirationskilder og rollemodeller for hundredetusinder andre unge, der drømmer om at bryde med det gamle, skabe noget nyt og gøre op med det bestående. For Zennström og Friis er rebeller af hjerte, som brænder for at realisere det mulige for at fortrænge det forældede.
Da jeg for godt et halvt år siden talte med Zennström, som med sin ludende holdning, flakkende øjne og en konstant trang til at skubbe brillerne op på næsen personificerer begrebet "nørd" på den sympatiske måde, om hvorfor han havde fået ideen om Skype, handlede hans svar om foragt for etablerede virksomheder, der forsvarer monopolitiske markedsandele med forældet og dyr teknologi, som kunderne må betale for.

Hvordan ser du Skypes fremtid?
"Vores ambition er at vokse mest muligt som en selvstændig virksomhed. Vi er markedslederen inden for internettelefoni og det har vi tænkt os at blive ved med at være."
Hvis Microsoft vil købe Skype for at blive verdens største teleselskab, hvad siger du så?
"Det er ikke vores ambition. Jeg tror, at hvis man bygger en virksomhed, fordi den skal sælges, så lykkes man sjældent godt. Man skal bygge en virksomhed for at gøre en forskel for kunderne. Det gør vi."
Jeg synes at spore en vis idealisme?
"Idealisme? Nej, det handler om teknologiske muligheder. Jeg ser sådan på det, at hvis du har en teknologi, som kan ændre spillereglerne, så kan det også åbne for kolossale nye markedsmuligheder samtidig med at det løser problemer for kunderne. Det er hvad man kalder for radikal innovation, som pc'en var det for mainframe computeren, som flyvemaskinen var det for skibe."
Hvem er dine forbilleder?
"Jeg har da flere. Men man må beundre Ryan Air og EasyJet. De har satset på tilbyde nye billigere tjenester, som brugerne rent faktisk kan lide. De har nye fly og smilende personale, mens SAS flyver med gamle fly og sure medarbejdere, og hvis man glemmer sin billet koster det 1000 kr. at få en ny. Jeg synes det er sjovere at være på kundernes side end at forsøge at narre dem."
Er der en rebel gemt i dig?
"Ja, det er klart."

Se, det er den gode gamle dotcom-ånd, der for 5-6 år siden fik karrieremænd til at fandenivolsk at smide slipset, droppe karrierer, trække i khakier og bevæbnet med en ny teknologi, de færreste forstod rækkevidden af, kaste sig ud i et opgør med etablerede markeder og vante forestillinger og kedsommelige forretningstraditioner.
Salget af Skype vil genskabe drømmen om frihed og selvstændighed, frigøre indestængte ambitioner, åbne det mentale forretningslandskab og lokke visionerne frem om en ny generation virksomheder, der skriver konkurrenterne ud af markedet og efterlader kunderne med et saligt smil. Altså den slags, som tænder en ægte iværksættersjæl. Hvem gider gårdagens løsninger? Fremtiden tilhører os. Get out of my way.
Sådan vil det ske, fordi mange uundgåeligt vil stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor gør jeg ikke det?
Sådan vil det gå, fordi internettet med købet af Skype er comme-il- faut igen.
Sådan bliver det muligt, fordi de investeringsselskaber, der missede Skype, nu skal til at pynte deres egen internetportefølje med lovende emner. Men det vil næppe føre til en ny generation internetpionærer herhjemme, der kan løfte arven efter Jubii og alle de andre nyskabende og lovende, men hovedsageligt uforløste danske internet-satsninger.
Symptomatisk nok for Danmark var det mens Niklas Zennström arbejdede her i landet han udviklede konceptet for Skype - dengang mod slutningen af 1990'erne. Men det lykkedes ham hverken at finde interesse eller finansiering nok til at realisere ideen. For at skabe Skype var han nødt til at tage med sin danske kollega Janus Friis til udlandet. Sagen er jo, at Danmark først for alvor vågnede op til internet-boomet, da det var ved at klinge af. Da Zennström konceptualiserede hvad der i dag er 25 milliarder kr. værd på det frie marked befandt 99 pct. af dansk erhvervsliv sig i fornægtelse - eller ignorance - om hvad internettet overhovedet indebar.
Da for eksempel Det Danske Handelskammer arrangerede en konference om internettets betydning for erhvervslivet i 1996 - på et tidspunkt, hvor Amazon var i luften, Yahoo var på vej og Ebay var ved at tage form og Zennström tænkte tanker - måtte man aflyse på grund af manglende interesse.
Danmark kom sent i gang, investorerne manglede indsigt og kompetence, så de 1) overinvesterede, 2) undervurderede - og da den store dotocm-panik udbrød på aktiemarkederne - 3) overreagerede og trak det finansielle tæppe væk under stort set en hel generation spirende danske internetvirksomheder.
Så det er ingen overraskelse, at Skype aldrig fandt fodfæste i Danmark. Skype blev derimod født og formet i Estland, Sverige og Storbritannien. Selv om den ene stifter er dansker.

Det er fristende at give karriereformede erhvervsledere skylden for misæren. Manglende mandsmod og ingen risikovilje. Banker, virksomheder og myndigheder, der hylder en nulfejlskultur, så de ikke risikerer at sætte pension og firmabil over styr på noget, der kan gå galt.
Men så enkelt er det ikke.
Danmark har ikke en kultur, der egner sig til radikale innovationer. De store, radikale innovationer, som revolutionerer hele markeder - Amazon, Nokia, Skype - formår oftest ikke at skabe konsensus i den danske virkelighed. Der er ikke tradition for det. Danskerne foretrækker forhandlinger, hvor man i respekt for hinanden lytter, tager hensyn og giver alle tid til at tilpasse sig.
At den tradition indimellem bliver overdrevet i en grad, så der opstår karteller, det er en anden historie.
Danske virksomheder er mere til de inkrementelle, trinvise innovationer. Det er danskerne til gengæld fortræffelige til. Flere internationale undersøgelser viser, at danskerne er noget nær verdensmestre i at tage ny teknologi i anvendelse og bruge den til at imødekomme brugernes behov på nye og bedre måder.
Det er ikke tilfældigt, at Danmarks it-potentiale koncentrerer sig omkring Katrinebjerg i Århus, der specialiserer sig i brugerorienteret it. Derfor vil Skype nok tænde en drøm eller en gammel flamme i mange danske iværksætterhjerter, og måske bidrage til, at det bliver lidt lettere at få finansieret fremtidens internetbaserede satsninger, men nogen ny dansk hype fører det næppe med sig.
Information, den 14. september, 2005


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk