Læring på steroider
Dato
05-06-2012

Læring på steroider

I fremtiden vil effektiv læring være en faktor, der mere end noget andet skiller samfundets vindere fra taberne. Den gode skole og de dygtige lærere, der sikrer de gode karakterer.

Den udvikling er langt fra ny i et land som USA, hvor huspriserne i forstæderne er afhængige af de lokale skolers karaktergennemsnit - fordi ressourcestærke forældre flokkes om skoler, der giver deres børn de bedste livsmuligheder.

Resultatet er ghettodannelse. På den ene side af jernebanesporet er der områder med velfungerende skoler og dygtige elever, på den anden side skoler indhegnet af pigtråd med bevæbnede vagter, og alt andet end velfungerende elever.

Det samme er ved at ske i Danmark, selv om skellene endnu ikke er helt så grelle. De ressourcestærke forældre sender i stigende grad deres børn i privatskoler, med statsministeren i spidsen.

Ifølge fagbevægelsens nyhedsbrev A4 sakker børn i folkeskolen stadig mere bagud i forhold til børn i privatskoler. Karaktergennemsnittet er nu højere på privatskolerne i 68 af landets 98 kommuner, sammenlignet med folkeskolerne - og skellet vokser hastigt.

Tendensen til en talentbaseret social ghettodannelse skaber klart nok ulige muligheder for de næste generationer. Men tendensen er også ved at gøre pædagogik til et vigtigt selvstændigt konkurrenceparameter - og i øvrigt en god forretning - hvilket varsler noget af en revolution i et undervisningssystem, der i det store har været uforandret i årtier.

Sagen er, at informationsteknologien nu muliggør nye undervisningsformer, der er mere effektive, end de traditionelle undervisningsformer.

Nye digitale læringsplatforme som Udacity, ShowMe, LearnZillion og Skillshare gør det muligt at lære hvad som helst når som helst på nettet. De er eksempler på en ny generation fjernundervisning, der billigt og effektivt leverer læring i form af alt fra andengradsligninger til it-programmering. Og hvis det alligevel driller, så er der for eksempel TutorVista, der stiller en privatlærer til rådighed i et hvilket som helst fag.

Men epicenteret i undervisningsrevolutionen kan meget vel vise sig at være Kahn Academy i Silicon Valley, som har lagt tusinder af ekstremt letforståelige og populære videoer på YouTube. De forklarer om matematik, naturfag, historie og meget mere. Eleverne kan se videoerne hjemme, uforstyrret, i det tempo og det antal gange, de har brug for.

Når læringen foregår hjemme kan undervisningstiden på skolen bruges på at tale om de vanskeligste knaster og på individuel coaching af en lærer, der takket være Khan Academys bagvedliggende it-system - tænk business intelligence - har et grafisk overblik over præcis hvilke problemer, den enkelte elev kæmper med, så rådgivningen bliver præcis og effektiv.

Et forsøg med en 5. klasse i Los Altos i Californien har vist, at andelen af de dygtigste elever i klassen steg fra 23 pct. til hele 41 pct. ved hjælp af Khans system. På et enkelt skoleår. Nu er forsøget udvidet til flere klassetrin på skolen. Ikke overraskende derfor, at Khan Academy's videoer er ved at blive oversat fra engelsk til et væld af sprog verden over. Også dansk. Med Google og Microsoft blandt støtterne.

Khans videoer er i øvrigt ikke forbeholdt grundskolen. En erhvervsleder kan på 3 minutter og 20 sekunder få forklaret hvordan et finansielt instrument som credit default swaps fungerer i praksis. Ligesom der kommer flere og flere undervisningsvideoer til universitetsstuderende.

Manden bag systemet er amerikaneren Salman Khan, der med en grad i henholdsvis matematik, elektronik og it fra MIT og en MBA fra Harvard Business School ikke selv har synderlig meget brug for at få forklaret pensum. Det havde til gengæld hans nevøer, som boede et andet sted i USA. På grund af afstanden hjalp Khan dem ved at lave små videoer og lagde dem på YouTube. Videoerne hittede hurtigt også blandt tusinder af andre elever, der forsøgte at forstå og lære det samme, som Khans nevøer.

Succesen voksede sig så massiv, at Khan i 2006 sagde op som finansanalytiker i Connective Capital Management for at etablere Khan Academy. Sjovt nok var det ret præcist 10 år efter en anden finansanalytiker havde sagt sit job op for at revolutionere en anden branche. Det var Jeff Bezos, der i 1996 etablerede den digitale boghandel Amazon.com.

Forståeligt nok er foreningen Skole og Forældre herhjemme begejstret for Khan Academys metoder. Men Danmarks Lærerforening er skeptisk. Foreningen, som for nylig har oprettet et udvalg, der skal udvikle en it-strategi for folkeskolen, tror ikke på instruktionsvideoer som læringsmetode.

Men mon ikke der kommer pres på privatskolerne fra ambitiøse forældre, som insisterer på, at deres poder får adgang til læring på steroider, så de står stærkt i den globale økonomi. Det store spørgsmål er så blot, hvor det efterlader alle de andre.

Se med: http://lasdandkhanacademy.edublogs.org/

Berlingske Business Magasin

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk