Innovationens vinderhold
Dato
30-05-2011

Innovationens vinderhold

Okay, lad os sige, at du en af de ledere, der får virksomheden til at flytte sig, så I hele tiden tager vare på nye muligheder og håndterer fælderne på vejen. Du tænker med andre ord nyt og får tingene til at ske. Proaktiv. Fremsynet. Dynamisk. Og alle de andre floskler, der dækker over, at din arbejdsplads er ret så innovativ.

Så svar hurtigt på dette: Hvad er kilden til innovation i din virksomhed?

                             Tik-tak-tik-tak-tik-tak. Tiden er gået. Du havde formentlig ikke engang brug for de sekunder for at svare. Selvfølgelig ved du hvor den nytænkning udspringer, som er så livsvigtig for at din virksomhed holder sig på forkant på markedet og giver konkurrenterne baghjul. Andet ville være utænkeligt. Du har jo styr på din butik.

                             Og selvfølgelig tænker du ikke på dig selv. Hvis du var kilden til nytænkning i virksomheden, ville hele virksomhedens fremtid bero på din hjernes evne til at udklække nye, gode ideer hurtigere end alle andre her i verden. Der er seks milliarder mennesker derude. Nok er du dygtig, men medmindre du er i direkte blodlinje med Einstein er det ret hasarderet at satse butikken på, at der ikke er et par stykker derude i stole magen til din, der evner at udtænke mindst lige så gode ideer endda hurtigere. Den selverkendelse har du selvfølgelig.

                             Så du tænker på dine dygtige medarbejdere. Ikke alle medarbejdere, for du ved, at der er nogle, der aldrig siger et pip. Nej, de dygtige, fagligt stærke individualister, der tager ordet, kommer med nye ideer og forslag, der skaber nye muligheder. Arbejdspladsens innovation champions. De er bestemt også værdifulde. Den slags medarbejdere skal du selvfølgelig værne om og sørge for, at bliver. Så det ikke går dig som en dansk leverandør i vindmølleindustrien, der på en gang mistede hele den håndfuld nøglemedarbejdere, der drev udviklingen frem, hvorefter markedsandelene få måneder efter begyndte at vige.

                             Men faktisk er de fagligt rigtigt dygtige nøglemedarbejdere ikke den vigtigste kilde til innovation. I hvert fald ikke, når man spørger dine kollegaer. 42 pct. af erhvervslederne peger på et team, der arbejder på et produkt eller ydelse, som den vigtigste kilde til innovation i virksomheden. 26 pct. peger på den superdygtige nøglemedarbejder. 20 pct. henter ideerne udefra. Og 2 pct. peger på held og tilfældigheder.

                             Hvis du ikke hører til dem, der praktiserer mangament by luck, så har du selvfølgelig styr på den ledelsesmæssige disciplin det er at sammensætte et innovationens vinderhold. Det er jo en af dine vigtigste opgaver. Sjovt nok er otte ud af ti ledere utilfredse med hvad deres innovationshold rent faktisk leverer. Det er ret mange, ikke? De har ellers gjort alt det rigtige, peget retningen ud, plukket nogle af de dygtigste til holdet, givet dem tid og ressourcer, anerkendelse og opmuntring. Men flytter sig ikke. Sander til i alenlange diskussioner og bunker problemer, der skal analyseres, mens uenigheden om hvad der er det rigtige at gøre vokser, og der opstår skænderier med resten af organisationen.

                             Forklaringen på det er som regel, at holdet er forkert sammensat. Erhvervsforskningen viser, at et innovationens vinderteam har fire nøgleprofiler på holdet. Igangsætteren, der driver projektet frem, eksperten, der har helt styr på materien, procesmesteren, der får samarbejdet til at fungere, og netværkeren, der hiver viden og ressourcer ind udefra. De hold, der rummer alle fire profiler, har langt højere succesrate, end tilfældigt sammensatte teams, der for eksempel kun består af eksperter, der får tiden til at gå med fagligt mundhuggeri, der ofte ender med personlige kontroverser. 

                             Hvad med dig? Ved du hvilke innovationsprofiler dine medarbejdere har? Og du selv? Eller kører du efter mavefornemmelsen? Ikke fordi der er noget galt i det. Picasso kørte også efter mavefornemmelsen. Bare man har talent nok, så er viden overflødig. Jeg er bare nysgerrig.

Hvis du nu er blandt de få ledere, der har styr på hvordan man sammensætter innovationens vinderhold, så skulle du se at melde dem til konkurrencen Innovation Champion, der netop måler deltagernes innovationsprofil og kårer årets Innovation Dream Team. Så kan både du og de få anerkendelse for hvad I kan. Der er selvfølgelig også den mulighed, at I bliver klogere på hvordan I arbejder. Hvem ved.

Check det ud på www.innovationchampion.dk

 

Computerworld                                                         

                              

                              


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk