Hvorfor de bedste falder
Dato
19-06-2009

Forfatter(e)
Tænketanken

Hvorfor de bedste falder

Storhed og fald er hvad erhvervslederes drømme og mareridt er gjort af. Erhvervshistorien er fuld af eksempler på, hvordan virksomheder, organisationer og hele nationer har udviklet sig til uomtvistelige, beundrede, respekterede succeser - blot for at og falde og kollapse igen, som ynkelige, uforståelige fiaskoer.

Egypterne, Romerriget, Storbritannien, PanAm, Bank og America og ØK er blot nogle få eksempler. Finanskrisen har tvunget almægtige General Motors i knæ, som gennem generationer har været en krumtap i den amerikanske samfundsøkonomi, et fysisk manifest på den amerikanske drøm og en vigtig bidragsyder til udviklingen af den amerikanske forstad og middelklasse.

Jim Collins, den amerikanske erhvervsforsker, som er blevet internationalt berømt for at afdække hemmeligheden bag storhed med bøger som "Good to Great" og " Built to Last", har netop afdækket hvad det er, der får de store til at falde. Konklusionerne fremgår af hans seneste bog "How the Mighty Fall".

Faldet begynder med succes. Fordi succes avler selvtilfredshed, og selvtilfredshed avler blindhed over for virkeligheden, hvilket fører til en sløset forfølgelse af mere succes, fordi man tager den for givet og ser stort på facts, hvilket giver problemer og trusler god grogrund at vokse i, indtil de er store nok til at udløse faldet.

Nok så nyttigt bruger Jim Collins sin forsknings samlede 6.000 års erhvervshistorik til at analysere den ledelsesmæssige dynamik, der udløser faldet. Første trin på vejen mod den organisatoriske dekandanse handler om, at de, der har magten, skyer ubehagelige facts og er frygtsomme over for kritik, når lyset bliver rettet mod de barske realiteter. Den rigtige måde - vindertilgangen - er at opfordre folk til at komme med ubehagelige facts og have en "se her, dette her ser ikke godt ud" tilgang til virkeligheden, som derefter bliver diskuteret, uden at budbringeren bliver skudt.

Pointen er, at det bedste værn mod en selvtilfreds kultur, der skjuler problemer, frem for at tackle dem, er åbenhed fra ledelsens side og en vilje til debat om hvordan man bedst håndterer udfordringerne. Det lyder nærmest banalt, men kan være vanskeligt at efterleve i den virkelige hverdag, hvor karrierer skal plejes, stjerner beskyttes og egoer er ømfindtlige.

Den danske kultur er nok relativt åben over for bramfrie diskussioner om problemer og fejl, men det betyder ikke, at nederlagets spirer bliver revet op med rode alle vegne. Faktisk gælder det de færreste arbejdspladser.

Ifølge en ny spørgeundersøgelse gennemført af konsulenthuset Innovation Inside og Userneeds blandt et repræsentativt udsnit af de beskæftigede danskere, er kun 9 pct. af medarbejderne i større virksomheder meget enige i, at ledelsen er åben over for kritik af produkter og processer. Det er foruroligende få og illustrerer, at kulturen i mange danske virksomheder inviterer til en udvikling, der kan føre til virksomhedens fald.

Interessant nok er 26 pct. af medarbejderne i små virksomheder meget enige i, at ledelsen er åben over for kritik. Det viser, at virksomhedens størrelse - eller storhed, for succes fører som regel til en vis størrelse - med det magthierarki, der uvilkårligt vokser frem, fremmer en selvbeskyttende og magtfuldkommen kultur.

Hvad kan man gøre?

Vær åben for kritik. Underbyg meninger med dokumenterede data, ikke mavefornemmelser. Fremfør facts for kollektiv lære, ikke for at blære. Analyser fejl for at blive klogere, ikke for at placere skylden. Giv ikke andre skylden, men tag selv ansvar. Stå bag de beslutninger, der bliver truffet i fællesskab.

Sværere er det heller ikke.



Berlingske Nyhedsmagasin

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk