Sådan slår du ideer ihjel
Dato
08-06-2008

Forfatter(e)
Innovation Inside

Sådan slår du ideer ihjel

Kun hver tredje eller 36 pct. af de amerikanske virksomheder har en formel innovationsstrategi. Det fremgår af konsulenthuset Archstones årlige "State of the Innovation Study 2008".

                      Det er få. Men mange danske virksomheder har det heller ikke. Hvilket man kan undre sig over, al den stund analyserne af Danmarks mest innovative virksomheder i "Innovation Cup" har vist, at netop klart definerede målsætninger for hvorfor og hvordan der skal innoveres, er et klart vindertræk.

                      Forklaringen er selvfølgelig, at det for de fleste er svært at formulere en innovationsstrategi. Derfor får nytænkningen lov til at ske på fornemmelser - uden planer, budgetter, processer og succeskriterier.

                      Tankevækkende, ikke?

                      Britisk Industri har målt den samlede innovationsindsats i de 750 største britiske virksomheder til at udgøre 12 pct. af ressourcerne, hvor forskning udgør de to procentpoint. Det er svært at forestille sig, at en forskningsindsats ikke har velbeskrevne mål, midler og metoder. Selv om den altså fylder så relativt lidt i den samlede innovationsindsats. Hvorfor har resten det så ikke?

                      Problemet bunder i manglende innovationskompetencer. Ledelsen - og her taler vi topledelsen - ved ganske enkelt ikke nok om innovationsstrategi til at sætte indsatsen i system. Det bliver til et "vi skal finde på noget nyt" og "lad os holde et møde".

                      Billedet ville givetvis tage sig anderledes ud, hvis vi havde innovationsregnskaber - eller almindelige regnskaber, der opgør innovationsindsatsen. Det har de fleste virksomheder ikke. Eftersom hverken bestyrelsen eller aktionærerne har noget konkret at fastholde direktionen på, så udebliver diskussionen og indsatsen klart nok.

                      Om ti år ser det anderledes ud. Ting tager tid.

                      Mens vi venter på mere professionel innovationsledelse, kunne vi jo for morskabens skyld kultivere de manglende innovationskompetencer og for eksempel forfine kunsten at slå en ide ihjel. Ideen er trods alt den gnist, som får al innovation til at brænde.

Den amerikanske innovationsekspert Paul Sloane har samlet en række gode erfaringer fra sine kunder om hvordan man mest effektivt tramper ideens gnist ihjel på:

 

1.    Definer ikke klare mål. Vær så upræcis og ulden som muligt. Spørg "hvad kan vi gøre bedre?" i stedet for "hvordan kan vi fordoblet salget de næste 12 måneder?" Lad være med at sætte mål som, at "vi skal have 60 ideer på 20 minutter". Klarhed og rammer fremmer ideer, så pas på.

2.    Lad kun lige børn lege sammen. Sammensæt ide-gruppen udelukkende med folk, der ligner hinanden, tænker som hinanden og kender hinanden. Lad være med at blande kvinder og udlændinge ind i et møde mellem mænd. Mangfoldighed øger iderigdommen. Værn om enfoldigheden.

3.    Kun bossen er ordstyrer. Sæt den daglige leder til at lede mødet. Det begrænser med garanti villigheden til at melde ind med vilde ideer. Glem alt om fri tænkning. Det giver ideer.

4.    Kritiser løs. Vent ikke på, at en ide bliver formuleret færdig - afbryd og skyd den ned med et modargument, så snart som muligt. Det stopper ideerne. Pas på konstruktiv tænkning.

5.    Gå efter de få, gode ideer. Stop brainstorm-fasen så snart der er en håndfuld ideer, og gå så i gang med at analysere dem. Med lidt held virker ingen af dem. Ideer er en darwinistisk proces - jo flere der er, jo større sandsynlighed for at en af dem er overlevelsesdygtig. Så undgå mængden.

6.    Lad være med at konkludere. Giv kun et vagt løfte om en tilbagemelding. Hvis deltagerne ikke ser et konkret udkomme af mødet bliver de frustrerede og mister tilliden til processen. Hvis man gennemgår ideerne sidst på mødet og opdeler dem i "lovende", "interessante" og "ubrugelige" - det kan gøres hurtigt med pointdeling - risikerer man, at deltagerne bliver engagerede og ideerne bliver til noget. Pas på.

 

                      Den absolut bedste måde at slå ideer ihjel på er selvfølgelig ved at hænge en rød postkasse op, bede folk om at lægge ideerne i den og så i øvrigt lade det være en hemmelighed, hvad der så sker. Så undgår man helt et brainstorm-møde, som uanset hvor uinspirerende det er, uanset hvor ubehjælpelig dagsorden er, risikerer at føre til nogle gode ideer, alene på grund af initiativet.

                      Så pas på. Rigtige innovationskompetencer kan føre til reel nytænkning.

 

Berlingske Nyhedsmagasin


Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk