Den digitale frontløber
Beskrivelse
Portrætbog om de virksomheder, vi skal leve af i fremtiden. Børsens Forlag, 1999.

Der bliver investeret milliarder i nye virksomheder, der bruger ny digital teknologi til at skabe nye forretningsmodeller og vokse sig store, med Amazon og Yahoo som forbilleder. "Den digitale frontløber" giver et indblik i deres drømme, deres kampe, deres skuffelser. Bogen stiller samtidig spørgsmål ved samfundets indsats. Har vi sikret iværksætterne de bedst mulige vilkår i Danmark, så fremtiden bliver bygget her? Og hvad er det i grunden for nogle mennesker, der med dødsforagt kaster sig ud på den digitale markedsplads?

Bemærkninger
Denne bog blev til som en ide i foråret 1999 - mens jeg skrev på "Den digitale købmand", der var en bredere analyse af især internettets betydning for dansk erhvervsliv. Jeg samlede Børsens unge journalistpraktikanter - Søren, Pernille, Nikolaj, Sune og Jens, som tilhørte en af de rigtigt gode årgange på Danmarks Journalisthøjskole. Som redaktionschef på Børsen sendte jeg dem ud i det dengang uopdagede digitale Danmark for at lokalisere de digitale frontløbere og skrive deres historie. Det blev til en artikelserie i avisen - og leverede samtidig materialet til bogen om de nye danske internetiværksættere. Ganske vist handler bogen om digitale iværksættere, men den kan stadig læses med stort udbytte, for de hovedbrud og barrierer, de unge digitale iværksættere løb ind i dengang, er desværre stadig alt for aktuelle. Jeg fik i opdrag at blive chefredaktør på Børsens Nyhedsmagasin før bogen var færdig og bad Jesper Bove-Nielsen om at overtage den. Jesper fuldførte på smukkeste vis hvad blot havde sat i gang.

Anmeldelser:
Tryk på dansk internet-historie
Byg Internet-broen




Udgivet
1999

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk