The Rise of the Creative Masses
Beskrivelse
2010'ernes største ledelsesmæssige udfordring er at omstille arbejdsstyrken til en innovationsstyrke. Alt andet følger efter.

Vi kan ikke konkurrere på pris med Kina. Vi er nødt til at leve af de gode ideer. Derfor er evnen til at udvikle nye ideer og omsætte dem til gode løsninger afgørende for dansk vækst.

Heldigvis mener hele 49 pct. af danskerne da også, at det ikke blot er vigtigt, men meget vigtigt at være kreativ og innovativ i jobbet. Hver anden har forstået fremtiden.

Tallene fremgår af den hidtil mest omfattende analyse af innovationstilstanden på de danske og nordiske arbejdspladser, "Innovationsstyrke 2010". Flere end 6.000 mennesker i Finland, Sverige, Norge og Danmark har deltaget.

Analysen måler hvor god arbejdspladsen er til at fremme ideer og forvandle dem til nye produkter eller løsninger, og er gennemført af Innovation Inside og Userneeds.

Imidlertid viser analysen også, at kun 20 pct. af danskerne - eller hver femte - mener, at de rent faktisk er meget kreative og innovative i jobbet.

Det er et problem, at der er et så stort gab mellem hvad danskerne synes er meget vigtigt at levere og hvad de rent faktisk leverer. Vi kan ikke leve af hensigter og intentioner.

Ifølge analysen mangler mange danskere både kompetencer og jobmæssige rammer for at arbejde med ideer. På alt for mange arbejdspladser tilfører ledelsen ikke medarbejderne innovationskompetencer, men efterlyser ideer uden at lytte eller give tid og ressourcer til udvikling, ligesom langt de fleste mangler klare retningslinjer for hvordan man arbejder med ideer, når man først får dem.




Udgivet
2010

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk