Computerworld finder Danmarks webmestre
Beskrivelse

PRESSEMEDDELELSE - Det gode website bliver omdrejningspunktet for fremtidens kommunikation og handel. Websitet afgør i stigende grad hvordan kunder og brugere oplever en virksomhed, en person eller et produkt. Men hvem lykkes med de bedste løsninger - hvem henter de højeste karakterer blandt brugerne? Og hvem er egentlig Danmarks webmestre? Hvad kan vi lære af dem?

 

For at identificere den danske webelite har Computerworld i samarbejde med IT-Universitetet og usability-eksperterne Userneeds taget initiativ til konkurrencen Webchamp 2007 - Danmarks webmestre.

 

Dermed bliver det for første gang i Danmark muligt at se ikke blot hvilke danske websites, der er de mest vellykkede, men menneskene bag dem. Hvem er de bedste, hvordan har de gjort og hvad vil de i fremtiden?

 

For at identificere de danske webmestre bliver mere end 5.000 danskere bedt om først at nominere, dernæst evaluere hvilke websites, de synes er gode inden for kategorier som navigation, dialog, e-handel, tilgængelighed, produktpræsentation og forståelighed.

 

Et dommerpanel af web-eksperter udvælger derefter de bedste websites inden for hver enkelt kategori, som hver bliver testet af mindst 500 brugere på nettet.

 

Dommerne tæller blandt andre Thomas Visby Snitker fra Snitker & Co., Lars B Christensen fra Sensus.dk, Peder Burgaard fra Innovation Lab, Kurt Westh Nielsen fra Computerworld, Henrik Schmidt fra Userneeds og Anker Helms Jørgensen fra IT-Universitet.

 

Når den endelige rangliste over de bedste websites foreligger, bliver de ansvarlige for udviklingen af det enkelte website identificeret og interviewet ud fra en række kvalitative parametre, som IT-universitet har defineret. Det handler blandt andet om hvilken erfaring, tilgang til udvikling og organisering, der ligger bag arbejdet.

 

Dommerpanelet voterer dernæst om hvilke af spidskandidaterne er Danmarks webmestre.

 

Vinderne, deres websites og metoden bag dem bliver alt sammen præsenteret på en konference på IT-Universitetet den 20. februar, 2007. Det giver alle Computerworlds læsere en mulighed for at lure mestrene teknikken af og hente inspiration til sig selv.

 

Computerworld vil imidlertid ikke nøjes med at analyse dagens mestre. Vi stiller samtidig spørgsmålet om hvem der vinder fremtiden på nettet. Hvad sker der, når nettet bliver 3D?

 

Derfor har vi inviteret en af skaberne af Second Life - et af de mest omtalte virtuelle universer på nettet - til at komme på konferencen og fortælle om fremtidens krav og løsninger. Robin Harper, direktør i Linden Lab og ansvarlig for Community Development, fortæller om udviklingen af Second Life, og tager deltagerne med på en rundvisning i den nye digitale verden, som repræsenterer fremtidens weboplevelse. Hvad der venter af muligheder og krav til fremtidens website, hvor vi ikke læser, lytter og ser, men oplever os frem?

 



Oprettet
Oktober 2006

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk