Innovationens elite
Beskrivelse
Rapport om de danske innovationsmestre, Huset Mandag Morgen, 2006.

Innovation Cup 2006 er de første danske mesterskaber i innovation. Innovation Cup er en konkurrence, men bag konkurrencen ligger et omfattende analysearbejde, som afdækker, hvad det er de bedste gør bedst - og det er en viden, som kan levere meget kontante fordele i dagens konkurrence.

Vinderne af Innovation Cup mestrer kort og godt det, Danmark skal leve af i fremtiden. De har bygget fremtidens innovationsmaskiner - eller er i det mindste nået længere med konstruktionen end de fleste. Det er virksomheder, som har forstået, hvad der skal til for at skabe de rammer i organisationen, der slipper medarbejdernes innovation løs, ligesom de forstår at håndtere de processer, som skaber en idé og forvandler den til et færdigt produkt eller koncept, som kunder og brugere sætter pris på. De repræsenterer dermed en innovationselite, der kan fungere som rollemodel og inspirationskilde for mange andre. Formålet med Innovation Cup er at synliggøre den nye elite - fordi rollemodeller er vigtige.

Det elitære bliver underbygget af, at det for de knap 100 private virksomheder i Innovation Cup gælder, at:

- De henter knap 30 pct. af deres omsætning fra produkter og ydelser, der ikke eksisterede for tre år siden

- De har et overskud på hele 13 pct. af omsætningen, hvor Danmarks 1000 største virksomheder kun præsterer et overskud på 7 pct.

De mest innovative virksomheder i Danmark tager sig altså ud som rene pengemaskiner i en global konkurrence. Det illustrerer på en meget kontant måde, at innovation rent faktisk betaler sig.

I alt har 114 private virksomheder og offentlige organisationer ladet deres innovationsevne måle og veje. Det er blandt andet sket ved, at ledere og medarbejdere har svaret på hundreder af spørgsmål om forhold, der er afgørende for, hvorvidt en organisation er innovativ eller ej og ved, at et korps af 30 specialuddannede innovationsassessorer har "revideret" mange af deltagerne. .

Se præsentation af Innovation Cup 2006 her

Download udgivelse




Udgivet
2006

Tilbage
Mikael R. Lindholm, Fyrrevej 15, 2680 Solrød Strand, Telefon: , mrlindholm@mail.dk